Den nye forretningsverden

Arne Krokan tar i sin nye artikkel om den den nye forfatterøkonomien opp endringen i produksjon av bøker fra papirbøker til digitale bøker http://arnek.wordpress.com/2011/10/10/623/. Artikkelen stiller en rekke interessante spørsmål til forlagenes vilje og evne til overgang til digitale tjenester. Men som det påpekes i artikkelen blir bøker og publikasjoner underlagt den digitale økonomiens forretningslogikk, der transaksjonskostnader reduseres dramatisk, nettverkseffekter skapes, increasing returns inntrer og stadig flere innholdselementer blir commodities.

Herodes Falsk gjør det samme med sin kronikk i Aftenposten om Forlag i Fosterstilling; http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/Forlag-i-fosterstilling-6734496.html. Falsk går imidlertid lenger, med å ta en sammenligning med flere bransjer og endringer i samfunnet. Til eksempel motstanden fra Radio til Tv, fra LP til CD til MP3-nedlastninger. Mange forretningsmuligheter som gikk tapt, fordi etablerte forhandlere ikke ville selge nye produkter.

Hva er det som er sammenfallende blant alle disse bransjene? Jo evnen og viljen til forandringer, mao. å kunne tilpasse seg tidens krav. Felles er at de møter ikke de behov som kundene har og ønsker, men tviholder på den markedsmakten de har. Ofte synonymt med at de har stor markedsmakt. Hva er det egentlig aktørene som f.eks. bokbransjen frykter. Er det endringene de frykter eller er det frykten for å miste markedsmakten? Tilpasninger med nye markedskonsept, produksjonsmodeller, endringer i organisasjonen og mye mer, er krevende og arbeidssomt. Kanskje vil en ny forretningsmodell endre med posisjoner og maktforhold? Er det da særlig fristende å gå i «krigen» for noe nytt når en allerde har stor markedsmakt? Ja, kanskje er markedsmakten så stor at en blir uangripelig. Hvem kan slå store oss, og i alle fall med noe nytt?? 

Det samme ble sagt om Norwegian for 10 år siden da de tok opp konkurransen med SAS. Det hadde jo i tillegg historien med Color Air vist ikke var mulig! Klart store SAS var «uslåelig»! I dag, 10 år etter, vet vi svaret. Norwegian som var ny, og som satset på ny teknologi og nytt forretningskonsept i bestilling av billetter var den som vant og i dag er størst. Hva gjør Norwegian videre, jo utfordrer bankene! Tar bankene i dag Norwegian som en reell utfordrer? Mulig, men neppe tilstrekkelig når en ser på hva de fikk til mot SAS.

Eller hvem hadde vel sett for seg for ti år siden at Store Norske Leksikon skulle bli borte, eller at en telefon skulle bli det mest brukte fotografiapparat? Nei få! Men det er realiteten i den nye forretningsverden, der den digitale nettverksøknomien får større og større innflytelse, og den bedriftsleder som ikke vil åpne for nye muligheter fort blir taperen.

Men hva vil skje med forfatterne, etablerte forlag, eller bedrifter som i dag besitter stor markedsmakt? Jo utfordringer og endringer vil fortsette å komme, og de som er endringsvillig nok vil overleve eller finne andre måter å tjene penger på! Men som alltid i forrretningsverden vil noen komme til og noen falle fra.

Legg igjen en kommentar