The Law of Online Sharing

Paul Boutin har i sin artikkel om sosial deling, The law of Online Sharing http://www.technologyreview.com/review/426438/the-law-of-online-sharing/, en diskusjon om Facebook-grunder Mark Zuckerberg’s lov om sosial deling som spår at hvert år i uoverskuelig fremtid vil mengden av informasjon som deles på nettet dobles. Når en ser på veksten i antall brukere for sosiale medier som Facebook, Twitter, Skype viser det godt at Zukerberg’s lov stemmer. Og kanskje vel så det. Den store økningen i antall brukere og trafikk på sosiale medier, har også skapt interesse av forretningsmessig karakter. Annonsemarkedet, og tilgangen til brukernes trafikk og adferd, har skapt økt aktivitet og trafikk fra annonsører som ser at de kan nå et nytt og stadig økende publikum. Zukerberg’s lov er sterkt relatert til Moore’s lov som forutsetter at annethvert år en dobling av antall transistorer som kan monteres på samme chip.

Men det er jo nettopp dete som har skjedd de siste to til tre årene. Informasjonsmengden har eskallert, og antall brukere likeså! Jeg var en av de som i begynnelsen sa at Facebook skulle jeg ikke delta på, privatlivet skulle jeg ha for meg selv. Men for nærmere to år siden ble det et «press» fra familie, barn, søsken, nevøer/kusiner, og kjente. Klart du må få deg Facebook-konto! Om ikke annet for å følge med hva VI gjør! Og så skjedde, med det resultat etter hvert at også jeg deler litt informasjon selv om det fortsatt er veldig begrenset. Slik øker så informasjonsdelingen i samfunnet. På Facebook,Twitter og andre sosiale medier. Om ikke annet for å følge med! På kurset Teknologiendring og samfunnstvikling i høst, så var en av tretti deltakere uten Facebook-konto ved oppstart! 

Slik pirres også nyskjerrigheten for sosiale medier til slutt, at du må være deltaker for å kunne følge med hva familie og venner gjør. Likeså hvis du vil følge med på dine fritidsinteresser, annonser fra aktuelle produkter du vil kjøpe, delta i konkurranser, eller annet som du ønsker å holde deg orientert om. Du må simpelthen være registerert i en eller annen form på nettet.

Derfor har også friksjonsfri deling blitt den siste store interessen på sosiale medier, der automatisk posting av dine hendelser, oppdaterte apper, og utnyttelse av nettverkseffekter blir sentralt og attraktivt for å oppnå noe trivielt, interessant og nyttig. Både for bruker og annonsører. Slik sett blir det nyttig for flere parter, og interesser økes tilsvarende som Zuckerberg’s lov hentyder til.

Se bare på interessen det nyeste sosiale mediet Instagram har skapt. En gratis fotofordelingstjeneste og sosialt nettverk som ble lansert i oktober 2010 og fikk 10.000 brukere i løpet av en time. Nå etter to år er antall brukere 90 millioner, og selskapet ble kjøpt av Facebook for 1 mrd. dollar i 2012. Hvert sekund lastes det opp 58 bilder!

Så hva er det egentlig sosiale medier dreier seg om og gjør! Jo det skaper oppmerksomhet, både for brukere og annonsører. Og hvem er det som ikke liker oppmerksomhet, eller «Likes»? Jo alle og enhver liker selvfølgelig å bli sett og hørt! Og jo mere Likes, jo høyere «status» har du. Det sosiale mediet er blitt fremtidens fremtidens markedskanal i flg. Arnt Eriksen, kreativ leder i reklamebyrået Creuna og gründer av konferansen Re:think som nå arrangeres i Oslo for tredje gang. Hit inviterer han internasjonale foregangspersoner innen digital markedsføring, for å lære næringslivet hvordan de kan bli en suksess på nett. Gjennom sosiale medier har han skaffet seg 37.000 følgere på Twitter, sin egen konferanse, jobb – og kone. I løpet av 2008 meldte han seg inn i over 100 sosiale nettverk og brukte mye tid på Twitter og Facebook. Han var aktiv og kontaktsøkende, og hadde en blogg som ble ofte oppdatert. Nærmere beskrevet i artikkelen http://www.dn.no/d2/article2472314.ece.

Vi må nok konkludere med at sosiale medier er kommet for å bli, og er den nye samhandlingskanalen fremover for private brukere og annonsøre/næringslivet. Vi kan ønske det eller ikke, og utfordringen ligger nok i å finne begrensningen mellom den offentlige og private sfære. Bilder og uttalelser som 17-18 åring, eller voksen for den saks skyld, kan senere vise seg å være uheldig!

Zuckerberg’s lov vil nok gjelde i mange år fremover!

Bjørn-Tore

Legg igjen en kommentar